Nieuws van de TC!

19-11-2008  |

Nieuwsbericht TC (Technische Commissie) 18 november 2008

Beste Leden,

In september jl. tijdens de jaarlijkse ALV ben ik toegetreden tot het bestuur van MHC Vianen als bestuurslid Technische Commissie. Voor wie mij nog niet kent, zal ik me even kort voorstellen. Ik ben 41 jaar, getrouwd met Linda, heb 3 kinderen, waarvan 2 dochters, Lotte en Willemijn, die hockeyen in MC1 en MD1 en een zoon, Jasper, die voetbalt bij onze buren Brederodes. Ik heb zelf vanaf mijn zesde altijd op verschillend niveaus gehockeyd bij MHC Vianen en Kampong en in vertegenwoordigende districtteams van Midden Nederland. Op dit moment ben ik nog wekelijks actief in ons Veteranen A team.

We zijn dit seizoen gestart met een vrijwel nieuwe TC (Technische Commissie). Aan het einde van dit nieuwsbericht vinden jullie de namen van alle leden van de TC.

Er is de afgelopen maanden veel werk verzet om te zorgen dat elk lid op een zo goed mogelijke wijze haar of zijn "favoriete" sport hockey kan beoefenen. Het samenstellen van de teams, het vinden van coaches en trainers, het begeleiden van trainers en coaches, het aanwijzen en opleiden van scheidsrechters, het indelen van wedstrijden, het regelen van materialen en nog veel meer zijn activiteiten waar de TC intensief mee bezig is geweest en nog steeds is.

We beseffen uiteraard dat er nog veel werk te doen is. Zo worden er vanaf begin december een aantal jeugd trainersavonden georganiseerd ter ondersteuning van onze jeugdtrainers. Verder hebben we via Kampong een trainercoördinator, Robert-Jan van der Poel, aangesteld die in eerste instantie op woensdag avond een aantal jongste jeugd trainers zal begeleiden bij de trainingen. Hij zal tevens de TC ondersteunen bij het vormgeven van een jeugdhockey beleidsplan. Er worden in de winterstop scheidsrechter bijscholings – en cursusavonden georganiseerd door onze scheidsrechtercommissie. Ook zijn we nog steeds bezig om een trainer/coach te vinden voor H1. Op dit moment wordt de coaching tijdelijk gedaan door Rini van Ooij en de trainingen door Frank Janssen, waarvoor we hen zeer dankbaar zijn. Verder zijn er plannen om in de winterstop of gedurende de 2e helft van het seizoen activiteiten te organiseren voor onze jeugd in samenwerking met heren 1 en dames 1.

De voorcompetities bij de jeugd zijn gespeeld en vanaf begin november zijn alle jeugdteams begonnen aan de 2e competitie ronde. De teams zijn allemaal ingedeeld in de klasse waar ze thuis horen en behalen over de gehele lijn redelijk tot zeer goede resultaten. Zo is Meisjes A1 gepromoveerd naar de eerste klasse, wat voor een club als MHC Vianen bijzonder is, complimenten voor trainers en coaches en het team. Is Meisjes D1 van de 4e naar de 3e klasse gepromoveerd en staan op dit moment bovenaan. De trainingen beginnen ook bij deze groep meiden vruchten af te werpen, uitstekend gedaan meiden, trainers en coaches. Ook jongens B1 is aan een goede opmars bezig van de 5e klasse naar de 4e klasse en draaien nu weer bovenin mee, ook hier is een compliment voor de trainers, coaches en het team op zijn plaats. Bij de jongste jeugd worden er in het seizoen meerdere competities gespeeld. Elke zaterdagochtend kunnen jullie op de club getuige zijn van zeer leuke en goede wedstrijdjes. Wellicht leuk om eens te kijken hoe er bij de jongens 8E1 al op een zeer professionele wijze een strafcorner wordt genomen.

In de senioren competities zijn de resultaten wisselend. De veteranen teams hebben over het algemeen geen problemen om zich te handhaven. Dames 1 pakt zo af en toe de nodige punten en hebben wellicht na de winst van afgelopen weekend de smaak te pakken. Ten slotte Heren 1, een enthousiast, maar zeer jong team wat ondanks de vele verliespunten toch nog steeds de uitstraling heeft er tegen aan te gaan en elke wedstrijd weer gemotiveerd probeert er een leuke wedstrijd van te maken. Neemt niet weg dat er wel een gesprek heeft plaatsgevonden tussen het bestuur en Heren 1 om de enigszins negatieve uitstraling die het team heeft binnen de KNHB, als gevolg van het hoge aantal gele en rode kaarten, de kop in te drukken. In goed onderling overleg is afgesproken hier wat aan te gaan doen. De eerste positieve stap was afgelopen zondag al goed zichtbaar, want de heren hebben ondanks het verlies een prima en correcte wedstrijd gespeeld.

Dan nog even het volgende. Het is mooi en goed om te zien dat er door de week, op zaterdag en op zondag veel vrijwilligers rondlopen die ervoor zorgen dat iedereen zijn of haar wedstrijd kan spelen. Eén groep wil ik daar even uit lichten en dat zijn de scheidsrechters. Helaas word ik de laatste tijd, zowel bij de senioren teams als bij de junioren teams (zelfs bij de jongste jeugd wedstrijden), steeds meer geconfronteerd met ongewenst en onbeschoft gedrag richting de scheidsrechters. Laten we voorop stellen dat scheidsrechters altijd gelijk hebben, in het geval ze het niet hebben, dan geven we ze gelijk en accepteren we de beslissingen die zij nemen, hoe moeilijk dat soms ook is. Het mag het verdere verloop van een wedstrijd niet negatief beïnvloeden. Dat is het standpunt van het bestuur en dat moeten we proberen zo goed en zo duidelijk mogelijk uit te dragen en over te brengen binnen de gehele club.

Sportief hockey, respect voor de tegenstander en scheidsrechters, plezier in het spel en daarna, is ons credo.

Ik wens jullie allemaal nog sportieve en plezierige laatste hockey weken van 2008.

Ariën Pons

Samenstelling TC :

Jongste Jeugd: Margot Donkers

Jeugd: Jacqueline Simons

Senioren: Maarten Arends

Begeleiding Trainers: Paula Rip en Peter Beumer

Materialen: Rini van Ooij

Scheidsrechters: Erik Schut en Herman Horninge

Wedstrijdsecr.: Nicolette van Oort

Voorzitter TC en Bestuurslid TC: Ariën Pons

Folkert Stulp, 19-11-2008 @ 16:44:38
Prima voorgesteld, misschien een foto :)